#: locale=lt ## Tour ### Description ### Title tour.name = Pasvalio VRT ## Skin ### Multiline Text HTMLText_80A08135_A891_B067_41D1_93DA219BC2FC.html =
Kavos gurmanai neįsivaizduoja savo ryto be kvapnios kavos puodelio. O koks buvo kavos gėrimo ritualas prieš du šimtus metų, kai kava buvo laikoma tik pasiturinčių žmonių privilegija, o susimalti ją tekdavo rankiniu būdu?


Kavamales turtingi lietuviai atsiveždavo iš Vokietijos ar Prancūzijos, jos pradėtos gaminti 1840 m. iš medžio ir skardos, su indeliu kavos pupelėms supilti ir mediniu stalčiuku, sumaltai kavai subyrėti. Sparčiai populiarėjant automatiniams kavos aparatams, senosios kavamalės prisimenamos vis dažniau, nes šviežiai, rankine kavamale sumalta kava turi puikų skonį ir aromatą!


Pristatydami Jums šią senovinę kavamalę, apgailestaujame, kad negalime virtualiai perteikti kavos aromato...
HTMLText_80A08135_A891_B067_41D1_93DA219BC2FC_mobile.html =
Kavos gurmanai neįsivaizduoja savo ryto be kvapnios kavos puodelio. O koks buvo kavos gėrimo ritualas prieš du šimtus metų, kai kava buvo laikoma tik pasiturinčių žmonių privilegija, o susimalti ją tekdavo rankiniu būdu?


Kavamales turtingi lietuviai atsiveždavo iš Vokietijos ar Prancūzijos, jos pradėtos gaminti 1840 m. iš medžio ir skardos, su indeliu kavos pupelėms supilti ir mediniu stalčiuku, sumaltai kavai subyrėti. Sparčiai populiarėjant automatiniams kavos aparatams, senosios kavamalės prisimenamos vis dažniau, nes šviežiai, rankine kavamale sumalta kava turi puikų skonį ir aromatą!


Pristatydami Jums šią senovinę kavamalę, apgailestaujame, kad negalime virtualiai perteikti kavos aromato...
HTMLText_815F212F_A891_B063_41C7_B7B7C3DC9EEE.html =
Kavamalė
HTMLText_815F212F_A891_B063_41C7_B7B7C3DC9EEE_mobile.html =
Kavamalė
HTMLText_860C6432_A8F1_907D_41E0_FB180F17BCFF.html =
Alaus bačka
HTMLText_860C6432_A8F1_907D_41E0_FB180F17BCFF_mobile.html =
Alaus bačka
HTMLText_860DA433_A8F1_9063_41E2_05EFFA58FDB4.html =
„Vys par to alo...“, išlinksniuokite žodį „als“,– tokiomis ir panašiomis užduotimis tikriname Pasvalio krašto svečius, pristatydami šimtmečių senumo aludarystės tradicijas ir aukštaičių tarmės subtilybes. Muziejaus ekspozicijoje apie tai pasakoja patys eksponatai – rankų darbo alaus bačkos, bačkelės, kubilai, kubiliukai... Kai kurių įrankių pavadinimai būdingi tik Pasvalio kraštui ir tik mūsų tarme teisingai ištariami...


Apžiūrėkite iš ąžuolo išskobtą alaus bačką, vietinių vadinamą „bačkialą“. Tikslių duomenų neturime, tačiau spėjame, kad jai galėtų būti šimtas metų. Kas dabar besuskaičiuos kiek švenčių ir kitų progų ji yra mačiusi... Norime jums parodyti kaip anksčiau į bačką būdavo supilamas alus pro mažą skylę viršuje, ji užkišama mediniu kamščiu – „vole“. Norint įsileisti alaus, kamštį reikėdavo ištraukti, nors kartais pasitaikydavo ir nesėkmių. Blogai užkišus „volę“, ji iššaudavo pati, o visas alus išsiliedavo čia pat, ant grindų...
HTMLText_860DA433_A8F1_9063_41E2_05EFFA58FDB4_mobile.html =
„Vys par to alo...“, išlinksniuokite žodį „als“,– tokiomis ir panašiomis užduotimis tikriname Pasvalio krašto svečius, pristatydami šimtmečių senumo aludarystės tradicijas ir aukštaičių tarmės subtilybes. Muziejaus ekspozicijoje apie tai pasakoja patys eksponatai – rankų darbo alaus bačkos, bačkelės, kubilai, kubiliukai... Kai kurių įrankių pavadinimai būdingi tik Pasvalio kraštui ir tik mūsų tarme teisingai ištariami...


Apžiūrėkite iš ąžuolo išskobtą alaus bačką, vietinių vadinamą „bačkialą“. Tikslių duomenų neturime, tačiau spėjame, kad jai galėtų būti šimtas metų. Kas dabar besuskaičiuos kiek švenčių ir kitų progų ji yra mačiusi... Norime jums parodyti kaip anksčiau į bačką būdavo supilamas alus pro mažą skylę viršuje, ji užkišama mediniu kamščiu – „vole“. Norint įsileisti alaus, kamštį reikėdavo ištraukti, nors kartais pasitaikydavo ir nesėkmių. Blogai užkišus „volę“, ji iššaudavo pati, o visas alus išsiliedavo čia pat, ant grindų...
HTMLText_8655915F_AA02_2E89_41E0_75A0EB73FC27.html =
Trilobitas
HTMLText_8655915F_AA02_2E89_41E0_75A0EB73FC27_mobile.html =
Trilobitas
HTMLText_8655B160_AA02_2EB7_41D5_5DCE8F34ADF4.html =
Trilobitas – nuosėdinėje uolienoje išlikęs išnykusio nariuotakojo antspaudas. Trilobitų dydis buvo nuo kelių milimetrų iki keliolikos centimetrų, o didžiausių gyvūnų ilgis siekė net iki 75 cm. Minkštą, elipsės formos gyvūno kūno nugarinę dalį dengė tvirtas chitininis šarvas, todėl yra išlikę daug šių gyvūnų fosilijų. Mūsų pavyzdys – ordoviko periode gyvenusio trilobito atspaudas.
HTMLText_8655B160_AA02_2EB7_41D5_5DCE8F34ADF4_mobile.html =
Trilobitas – nuosėdinėje uolienoje išlikęs išnykusio nariuotakojo antspaudas. Trilobitų dydis buvo nuo kelių milimetrų iki keliolikos centimetrų, o didžiausių gyvūnų ilgis siekė net iki 75 cm. Minkštą, elipsės formos gyvūno kūno nugarinę dalį dengė tvirtas chitininis šarvas, todėl yra išlikę daug šių gyvūnų fosilijų. Mūsų pavyzdys – ordoviko periode gyvenusio trilobito atspaudas.
HTMLText_8B015917_AA0E_3E99_41D8_A66C4BCC96B0.html =
Kelionę po Pasvalį – smegduobių kraštą kviečiame pradėti unikalioje karstinio kraštovaizdžio vietoje – šalia Žalsvojo šaltinio. Smegduobės, toks įprastas pasvaliečio akiai gamtinis reiškinys, susidaro ištirpus gipsui ir kitoms požeminėms uolienoms, kai į atsiradusią tuštumą įgriūva paviršiaus nuogulos.


Dauguma Pasvalio krašte atsiveriančių smegduobių yra sausos arba tik pavasarį, rudenį ar liūčių metu prisipildo vandens. Būna, kad iš karstinės įgriuvos ištrykšta šaltinis. Taip nutiko ir XX a. viduryje Pasvalyje atsivėrus žemei Lėvens upės pakrantėje. Iš įgriuvos gelmės ėmė tekėti vanduo, kuris ir dabar upę kas sekundę papildo kibiru šalto vandens. Vaga, kuria vanduo nuteka į upę, dar apie 5 šimtų metrų ilgio Lėvens upės juosta, neužšąla.


Smegduobė ir iš jos gimęs šaltinis vadinami Žalsvuoju. Šaltinio vanduo yra žalsvo atspalvio, skaidrus, nemalonaus skonio, turi sieros vandenilio kvapą.
Įdomus, viliojantis, paslaptingas ir pavojingas Žalsvojo šaltinio urvų labirintų pasaulis. Tai didžiausi karstinės kilmės urvai Lietuvoje. Po speleologų tyrinėjimų užfiksuotas gylis – 21 m., atrasti du urvai – „Saulėtoji“ ir „Aenigma“.


Adresas
Kalno g., Pasvalys


Koordinatės
524935, 6214626 (LKS)
56.064966, 24.400404 (WGS)
56° 3' 53.88", 24° 24' 1.46" (WGS)
HTMLText_8B015917_AA0E_3E99_41D8_A66C4BCC96B0_mobile.html =
Kelionę po Pasvalį – smegduobių kraštą kviečiame pradėti unikalioje karstinio kraštovaizdžio vietoje – šalia Žalsvojo šaltinio. Smegduobės, toks įprastas pasvaliečio akiai gamtinis reiškinys, susidaro ištirpus gipsui ir kitoms požeminėms uolienoms, kai į atsiradusią tuštumą įgriūva paviršiaus nuogulos.


Dauguma Pasvalio krašte atsiveriančių smegduobių yra sausos arba tik pavasarį, rudenį ar liūčių metu prisipildo vandens. Būna, kad iš karstinės įgriuvos ištrykšta šaltinis. Taip nutiko ir XX a. viduryje Pasvalyje atsivėrus žemei Lėvens upės pakrantėje. Iš įgriuvos gelmės ėmė tekėti vanduo, kuris ir dabar upę kas sekundę papildo kibiru šalto vandens. Vaga, kuria vanduo nuteka į upę, dar apie 5 šimtų metrų ilgio Lėvens upės juosta, neužšąla.


Smegduobė ir iš jos gimęs šaltinis vadinami Žalsvuoju. Šaltinio vanduo yra žalsvo atspalvio, skaidrus, nemalonaus skonio, turi sieros vandenilio kvapą.
Įdomus, viliojantis, paslaptingas ir pavojingas Žalsvojo šaltinio urvų labirintų pasaulis. Tai didžiausi karstinės kilmės urvai Lietuvoje. Po speleologų tyrinėjimų užfiksuotas gylis – 21 m., atrasti du urvai – „Saulėtoji“ ir „Aenigma“.


Adresas
Kalno g., Pasvalys


Koordinatės
524935, 6214626 (LKS)
56.064966, 24.400404 (WGS)
56° 3' 53.88", 24° 24' 1.46" (WGS)
HTMLText_8B01A916_AA0E_3E9B_41A3_25750A4E1E27.html =
Žalsvasis šaltinis
HTMLText_8B01A916_AA0E_3E9B_41A3_25750A4E1E27_mobile.html =
Žalsvasis šaltinis
HTMLText_8C215B86_A873_99F6_41BA_C9D2D3F5A08E.html =
Sportas – sveikata! Šį posakį žinome visi, tačiau ką daryti, kai norisi važiuoti dviračiu, o nusipirkti parduotuvėje jo nėra? Belieka pasitelkti sumanumą ir dviratį pasigaminti pačiam! Pristatome Jums vieną originaliausių mūsų eksponatų – dviratį mediniais ratais.


Apie 1929 m. namuose „susimeistrautas“ dviratis yra mediniais, metalu kaustytais ratais, mediniai ir visi 44 jo stipinai! Dviračio rėmas metalinis. Belieka tik įsivaizduoti kelionę tokiu dviračiu ant medinės sėdynės...
HTMLText_8C215B86_A873_99F6_41BA_C9D2D3F5A08E_mobile.html =
Sportas – sveikata! Šį posakį žinome visi, tačiau ką daryti, kai norisi važiuoti dviračiu, o nusipirkti parduotuvėje jo nėra? Belieka pasitelkti sumanumą ir dviratį pasigaminti pačiam! Pristatome Jums vieną originaliausių mūsų eksponatų – dviratį mediniais ratais.


Apie 1929 m. namuose „susimeistrautas“ dviratis yra mediniais, metalu kaustytais ratais, mediniai ir visi 44 jo stipinai! Dviračio rėmas metalinis. Belieka tik įsivaizduoti kelionę tokiu dviračiu ant medinės sėdynės...
HTMLText_8C218B81_A873_99EA_41D5_8A70022F7D25.html =
Dviratis mediniais ratais
HTMLText_8C218B81_A873_99EA_41D5_8A70022F7D25_mobile.html =
Dviratis mediniais ratais
HTMLText_8D0098F7_AA1E_5F99_41BC_F382238A02A7.html =
Gipsas
HTMLText_8D0098F7_AA1E_5F99_41BC_F382238A02A7_mobile.html =
Gipsas
HTMLText_8D00F8F7_AA1E_5F99_41E4_7E6F55F9B705.html =
Gipsas – nuosėdinė uoliena, susidedanti iš mineralo gipso su dolomito, kalcito, halito, sieros ir kitų mineralų bei nuotrupinių dalelių priemaišomis. Gipsas susidaro druskingose lagūnose, ežeruose. Tai – vandeniui tirpi uoliena.


Gipso sluoksniai, susidarę daugiau nei prieš 300 mln. metų, Pasvalio krašte slūgso negiliai, todėl paviršinio bei požeminio vandens lengvai pasiekiami ir tirpinami. Ištirpus gipsui ir atsiradus požeminei tuštumai, į ją prasmenga paviršinis žemės sluoksnis. Karstinis kraštovaizdis formuojasi kai žemės paviršiuje atsiranda įvairaus dydžio bei formos karstinės daubos, vadinamos smegduobėmis.
HTMLText_8D00F8F7_AA1E_5F99_41E4_7E6F55F9B705_mobile.html =
Gipsas – nuosėdinė uoliena, susidedanti iš mineralo gipso su dolomito, kalcito, halito, sieros ir kitų mineralų bei nuotrupinių dalelių priemaišomis. Gipsas susidaro druskingose lagūnose, ežeruose. Tai – vandeniui tirpi uoliena.


Gipso sluoksniai, susidarę daugiau nei prieš 300 mln. metų, Pasvalio krašte slūgso negiliai, todėl paviršinio bei požeminio vandens lengvai pasiekiami ir tirpinami. Ištirpus gipsui ir atsiradus požeminei tuštumai, į ją prasmenga paviršinis žemės sluoksnis. Karstinis kraštovaizdis formuojasi kai žemės paviršiuje atsiranda įvairaus dydžio bei formos karstinės daubos, vadinamos smegduobėmis.
HTMLText_8FF1DA1B_A990_9B1D_41C5_3528065B7CCB.html =
Retai kas beįsivaizduoja laikus, kai moterys ir vaikai nešvarius rūbus savo rankomis plaudavo ant uolų ar upės vandenyje – juos daužė, niurkė, trynė, kočiojo. Toks skalbimas reikalavo nemažai fizinės ištvermės ir kartais trukdavo tris ar net keturias dienas...


Bėgant metams tobulėjo ir technika. Prieš Jūsų akis – automatinės skalbimo mašinos prototipas. Į apvalų būgną per liuką viršuje buvo pripilama muiluoto vandens ir sudedami nešvarūs rūbai. Rankenų pagalba būgnas būdavo siūbuojamas į šonus tol, kol rūbai išsiskalbdavo. Tai lyg rūbų trynimas rankomis. Sunku patikėti, kad rūbų skalbimas reikalaudavo tiek pastangų, tiesa?
HTMLText_8FF1DA1B_A990_9B1D_41C5_3528065B7CCB_mobile.html =
Retai kas beįsivaizduoja laikus, kai moterys ir vaikai nešvarius rūbus savo rankomis plaudavo ant uolų ar upės vandenyje – juos daužė, niurkė, trynė, kočiojo. Toks skalbimas reikalavo nemažai fizinės ištvermės ir kartais trukdavo tris ar net keturias dienas...


Bėgant metams tobulėjo ir technika. Prieš Jūsų akis – automatinės skalbimo mašinos prototipas. Į apvalų būgną per liuką viršuje buvo pripilama muiluoto vandens ir sudedami nešvarūs rūbai. Rankenų pagalba būgnas būdavo siūbuojamas į šonus tol, kol rūbai išsiskalbdavo. Tai lyg rūbų trynimas rankomis. Sunku patikėti, kad rūbų skalbimas reikalaudavo tiek pastangų, tiesa?
HTMLText_8FF1FA1A_A990_9B1F_41C8_A6C6E92F02A0.html =
Skalbimo mašina
HTMLText_8FF1FA1A_A990_9B1F_41C8_A6C6E92F02A0_mobile.html =
Skalbimo mašina
HTMLText_91E46E0C_A8B7_9025_41DD_B38C175CA554.html =
Ar kada nors, sėdint kirpėjo kėdėje yra tekę matyti štai tokį prietaisą? Ne? Dauguma spėlioja, kad tai – plaukų džiovintuvas moterims. Negalime nesutikti, tačiau jis buvo naudotas ne moterų plaukams, o vyrų barzdų priežiūrai. Kol Pasvalio miesto moterys augino ilgas kasas, pagrindiniai lankytojai kirpyklose būdavo vyrai, ateidavę nusikirpti plaukų arba nusiskusti barzdos.


Šis prietaisas naudotas 1920–1940 m. kirpėjo Juliaus Levano. Nuskutus barzdą, ventiliatoriumi reikėdavo atvėsinti įkaitusią odą ir papurkšti kvapniu odekolonu.
HTMLText_91E46E0C_A8B7_9025_41DD_B38C175CA554_mobile.html =
Ar kada nors, sėdint kirpėjo kėdėje yra tekę matyti štai tokį prietaisą? Ne? Dauguma spėlioja, kad tai – plaukų džiovintuvas moterims. Negalime nesutikti, tačiau jis buvo naudotas ne moterų plaukams, o vyrų barzdų priežiūrai. Kol Pasvalio miesto moterys augino ilgas kasas, pagrindiniai lankytojai kirpyklose būdavo vyrai, ateidavę nusikirpti plaukų arba nusiskusti barzdos.


Šis prietaisas naudotas 1920–1940 m. kirpėjo Juliaus Levano. Nuskutus barzdą, ventiliatoriumi reikėdavo atvėsinti įkaitusią odą ir papurkšti kvapniu odekolonu.
HTMLText_91E57E08_A8B7_902D_41E5_3AA48757A9ED.html =
Kirpėjo ventiliatorius
HTMLText_91E57E08_A8B7_902D_41E5_3AA48757A9ED_mobile.html =
Kirpėjo ventiliatorius
HTMLText_9340A56A_AA02_F688_41D1_B8D27BD9ADF0.html =
Interaktyvioje skulptūroje iš naujo atgyja Pasvalio miesto legenda tapęs Antanėlis – keistuolis Lėvens tilto muzikantas, tarpukariu savo smuiko garsais virpinęs praeivių širdis. Skulptūra – tai ne tik forma, bet ir turinys. Jos turinį sukūrė kraštiečiai – aktorė Olita Dautartaitė, televizijos ir radijo laidų vedėjas Jonas Nainys ir poetas Vladas Braziūnas. Šių asmenybių įrašytais tekstais prabyla Antanėlis, palietus dešinę plaštaką, Jonas pasakoja apie gražiausias Pasvalio vietas. Kairėje plaštakoje „apsigyvenusi“ Olita primena Antanėlio legendą. O pridėjus delną prie sagos, pasigirsta poetas Vladas Braziūnas – pasvalietiška tarme jis skaito savo eilėraštį apie senąjį Lėvens tiltą.
Skulptūros kūrimas buvo patikėtas menininkui iš Birštono – skulptoriui Martynui Gaubui. Antanėlio interaktyvumu pasirūpino kompanija „Gluk Media“. Kūrybiniame procese dalyvavo kraštietė, muzikantė Rima Tamo (Tamošiūnaitė). Vos įžengus ant medinės senojo tilto dalies, pasigirsta muzikantės įgrotos smuiko melodijos.
Skulptūra – Pasvalio krašto muziejaus dovana Pasvaliui muziejaus 20-mečio proga.
Interaktyvią skulptūrą rasite ant senojo tilto šalia Pasvalio Šv. Jono krikštytojo bažnyčios (Vytauto Didžiojo a. 5, Pasvalys).
HTMLText_9340A56A_AA02_F688_41D1_B8D27BD9ADF0_mobile.html =
Interaktyvioje skulptūroje iš naujo atgyja Pasvalio miesto legenda tapęs Antanėlis – keistuolis Lėvens tilto muzikantas, tarpukariu savo smuiko garsais virpinęs praeivių širdis. Skulptūra – tai ne tik forma, bet ir turinys. Jos turinį sukūrė kraštiečiai – aktorė Olita Dautartaitė, televizijos ir radijo laidų vedėjas Jonas Nainys ir poetas Vladas Braziūnas. Šių asmenybių įrašytais tekstais prabyla Antanėlis, palietus dešinę plaštaką, Jonas pasakoja apie gražiausias Pasvalio vietas. Kairėje plaštakoje „apsigyvenusi“ Olita primena Antanėlio legendą. O pridėjus delną prie sagos, pasigirsta poetas Vladas Braziūnas – pasvalietiška tarme jis skaito savo eilėraštį apie senąjį Lėvens tiltą.
Skulptūros kūrimas buvo patikėtas menininkui iš Birštono – skulptoriui Martynui Gaubui. Antanėlio interaktyvumu pasirūpino kompanija „Gluk Media“. Kūrybiniame procese dalyvavo kraštietė, muzikantė Rima Tamo (Tamošiūnaitė). Vos įžengus ant medinės senojo tilto dalies, pasigirsta muzikantės įgrotos smuiko melodijos.
Skulptūra – Pasvalio krašto muziejaus dovana Pasvaliui muziejaus 20-mečio proga.
Interaktyvią skulptūrą rasite ant senojo tilto šalia Pasvalio Šv. Jono krikštytojo bažnyčios (Vytauto Didžiojo a. 5, Pasvalys).
HTMLText_9340C56A_AA02_F688_41DA_7CFE775DB667.html =
Antanėlio skulptūra
HTMLText_9340C56A_AA02_F688_41DA_7CFE775DB667_mobile.html =
Antanėlio skulptūra
HTMLText_96573944_A394_A6E4_41B3_C4863A9DF326.html =
Etnografijos ekspozicija
HTMLText_96573944_A394_A6E4_41B3_C4863A9DF326_mobile.html =
Etnografijos ekspozicija
HTMLText_96A3BAEE_A3BF_BBA4_41A2_01856C4C483A.html =
Geologijos ekspozicija
HTMLText_96A3BAEE_A3BF_BBA4_41A2_01856C4C483A_mobile.html =
Geologijos ekspozicija
HTMLText_97F6CCDC_A3BC_DFEB_41D4_DAC88970BF68.html =
Istorijos ekspozicija
HTMLText_97F6CCDC_A3BC_DFEB_41D4_DAC88970BF68_mobile.html =
Istorijos ekspozicija
HTMLText_994CF7A5_A8EF_9064_41E3_CC887841D8AB.html =
Dauguma berniukų vaikystėje svajojo tapti gaisrininkais – gražios uniformos, galingos mašinos, o jau prietaisų gausa! Tik „mašinos“ tais laikais buvo kiek kitokios – tai paprasčiausias arklio traukiamas vežimas į kurį turėdavo tilpti didelė vandens bačka, šakės, kirviai, kibirai ir laužtuvas.


Daujėnų kaimo gaisrininkai galėjo pasigirti turintys ir priešgaisrinės signalizacijos prietaisą, įspėdavusį gyventojus apie kilusį gaisrą. Važiuojant arkliu, kinkytu gaisrinės vežimu, vienas gaisrininkas pumpuodavo signalinio prietaiso pompą, iš ruporu vadinamo garsiakalbio sklisdavo šaižus garsas, kuris žmonėms pranešdavo apie ištikusią bėdą.


Įsivaizduokite, kiek reikėjo jėgų pastoviai pumpuoti šį prietaisą iki pat gaisravietės!
HTMLText_994CF7A5_A8EF_9064_41E3_CC887841D8AB_mobile.html =
Dauguma berniukų vaikystėje svajojo tapti gaisrininkais – gražios uniformos, galingos mašinos, o jau prietaisų gausa! Tik „mašinos“ tais laikais buvo kiek kitokios – tai paprasčiausias arklio traukiamas vežimas į kurį turėdavo tilpti didelė vandens bačka, šakės, kirviai, kibirai ir laužtuvas.


Daujėnų kaimo gaisrininkai galėjo pasigirti turintys ir priešgaisrinės signalizacijos prietaisą, įspėdavusį gyventojus apie kilusį gaisrą. Važiuojant arkliu, kinkytu gaisrinės vežimu, vienas gaisrininkas pumpuodavo signalinio prietaiso pompą, iš ruporu vadinamo garsiakalbio sklisdavo šaižus garsas, kuris žmonėms pranešdavo apie ištikusią bėdą.


Įsivaizduokite, kiek reikėjo jėgų pastoviai pumpuoti šį prietaisą iki pat gaisravietės!
HTMLText_994D37A5_A8EF_9064_41E0_FBF2535E458C.html =
Priešgaisrinės signalizacijos prietaisas
HTMLText_994D37A5_A8EF_9064_41E0_FBF2535E458C_mobile.html =
Priešgaisrinės signalizacijos prietaisas
HTMLText_99C99894_A3BD_A664_41C5_E26D011FA069.html =
Kultūros panorama
HTMLText_99C99894_A3BD_A664_41C5_E26D011FA069_mobile.html =
Kultūros panorama
HTMLText_9A8E544F_AA7E_D689_41C6_11613721D353.html =
Varinis karo būgnas primena nuožmias kovas su švedais ir rusais. Užsimerkite ir dar tikrai išgirsite tolimą dundesio aidą. O gal tai bus Napoleono armija, žygiuojanti pro Pasvalį?


Būgno katilas varinis, o jo membrana pagaminta iš gerai išdirbtos šuns, ožkos ar veršio odos. Buvo tikima, kad būgnas ypatingai gerai skamba, jei oda diriama gyvūnui dar gyvam esant... Įdomiausia, jog jis atlikdavo susisiekimo funkciją – kviesdavo karius į žygį, buvo naudojamas marširavimui, priešams gąsdinti, suteikdavo pėstininkams kovinio įkvėpimo, palaikydavo atakos ritmą. Stiprūs būgno garsai pranešdavo kariams, kada trauktis, persirikiuoti, pulti priešą. Vėliau dalis tokių būgnų pateko į bažnyčias ir buvo naudojami apeigų metu. Šis būgnas į muziejų atkeliavo iš Pumpėnų bažnyčios.
HTMLText_9A8E544F_AA7E_D689_41C6_11613721D353_mobile.html =
Varinis karo būgnas primena nuožmias kovas su švedais ir rusais. Užsimerkite ir dar tikrai išgirsite tolimą dundesio aidą. O gal tai bus Napoleono armija, žygiuojanti pro Pasvalį?


Būgno katilas varinis, o jo membrana pagaminta iš gerai išdirbtos šuns, ožkos ar veršio odos. Buvo tikima, kad būgnas ypatingai gerai skamba, jei oda diriama gyvūnui dar gyvam esant... Įdomiausia, jog jis atlikdavo susisiekimo funkciją – kviesdavo karius į žygį, buvo naudojamas marširavimui, priešams gąsdinti, suteikdavo pėstininkams kovinio įkvėpimo, palaikydavo atakos ritmą. Stiprūs būgno garsai pranešdavo kariams, kada trauktis, persirikiuoti, pulti priešą. Vėliau dalis tokių būgnų pateko į bažnyčias ir buvo naudojami apeigų metu. Šis būgnas į muziejų atkeliavo iš Pumpėnų bažnyčios.
HTMLText_9A8F944F_AA7E_D689_41D7_C43F46ABA2B6.html =
Karo būgnas
HTMLText_9A8F944F_AA7E_D689_41D7_C43F46ABA2B6_mobile.html =
Karo būgnas
HTMLText_9F7A7F35_89C9_50B1_41B6_3548659EEB55.html =
Etnografijos ekspozicija
HTMLText_9F7A7F35_89C9_50B1_41B6_3548659EEB55_mobile.html =
Etnografijos ekspozicija
HTMLText_9FBE1A40_A8B0_901D_41BD_29AB370ABEA9.html =
Antsnukis
HTMLText_9FBE1A40_A8B0_901D_41BD_29AB370ABEA9_mobile.html =
Antsnukis
HTMLText_9FBE7A40_A8B0_901D_41D7_F992A9C62A84.html =
Jau prieš tūkstančius metų žmogus mėgino apgauti gamtą. Ir jam kartais pavykdavo. Žemės ūkio aušroje Afrikos piemenys užmušdavo veršelį, suvalgydavo jo mėsą, o iš odos padarydavo iškamšą. Ši būdavo pastatoma šalia motinos, kad savo buvimu paskatintų pieno išsiskyrimą. Nuerų gentis naudojo ir kitą metodą: aprišdavo aplink veršelio snukį spyglių žiedą, tad pradėjęs žįsti jis įdurdavo motinai į tešmenį ir ji traukdavosi šalin.


Prieš Jūsų akis – unikalus veršelių atjunkymo „įrenginys“. Artimas tam, kurį jau prieš tūkstančius metų naudojo Afrikos gyvulių augintojai. Tai vienas populiariausių eksponatų, skaičiuojantis beveik 80 metų! Tiesa, muziejaus lankytojai dar niekada neatspėjo jo tikrosios paskirties...
HTMLText_9FBE7A40_A8B0_901D_41D7_F992A9C62A84_mobile.html =
Jau prieš tūkstančius metų žmogus mėgino apgauti gamtą. Ir jam kartais pavykdavo. Žemės ūkio aušroje Afrikos piemenys užmušdavo veršelį, suvalgydavo jo mėsą, o iš odos padarydavo iškamšą. Ši būdavo pastatoma šalia motinos, kad savo buvimu paskatintų pieno išsiskyrimą. Nuerų gentis naudojo ir kitą metodą: aprišdavo aplink veršelio snukį spyglių žiedą, tad pradėjęs žįsti jis įdurdavo motinai į tešmenį ir ji traukdavosi šalin.


Prieš Jūsų akis – unikalus veršelių atjunkymo „įrenginys“. Artimas tam, kurį jau prieš tūkstančius metų naudojo Afrikos gyvulių augintojai. Tai vienas populiariausių eksponatų, skaičiuojantis beveik 80 metų! Tiesa, muziejaus lankytojai dar niekada neatspėjo jo tikrosios paskirties...
HTMLText_B00D951E_AA03_D688_41CE_70F60E2CBCCB.html =
Bitininkystė – vienas seniausių lietuvių amatų. Bičių teikiama nauda – itin svarbus lietuvių pragyvenimo šaltinis. Medus ir vaškas, mainais į įvairias žaliavas, keliaudavo nuo seno žinomu Gintaro keliu į Europą. Medus – vienintelė to meto saldybė, o vaškas – tai žvakės, varpų ir kitų bronzos liejinių formos.


Bitininkystės tradicijos nesikeičia jau šimtus metų. Muziejaus ekspozicijoje demonstruojame visus bitininkavimo darbus – nuo bitelių priežiūros iki medaus korio apdorojimo. Kai kurių eksponatų paskirtį padeda suprasti tik jų aprašymai. Vienas iš jų – narvelis bičių motinai, jį pasigamino ir naudojo Nainių giminė Pasvalyje 1920–1985 m.
HTMLText_B00D951E_AA03_D688_41CE_70F60E2CBCCB_mobile.html =
Bitininkystė – vienas seniausių lietuvių amatų. Bičių teikiama nauda – itin svarbus lietuvių pragyvenimo šaltinis. Medus ir vaškas, mainais į įvairias žaliavas, keliaudavo nuo seno žinomu Gintaro keliu į Europą. Medus – vienintelė to meto saldybė, o vaškas – tai žvakės, varpų ir kitų bronzos liejinių formos.


Bitininkystės tradicijos nesikeičia jau šimtus metų. Muziejaus ekspozicijoje demonstruojame visus bitininkavimo darbus – nuo bitelių priežiūros iki medaus korio apdorojimo. Kai kurių eksponatų paskirtį padeda suprasti tik jų aprašymai. Vienas iš jų – narvelis bičių motinai, jį pasigamino ir naudojo Nainių giminė Pasvalyje 1920–1985 m.
HTMLText_B00DD51E_AA03_D688_41BF_7D9754DA0E62.html =
Narvelis bičių motinėlei
HTMLText_B00DD51E_AA03_D688_41BF_7D9754DA0E62_mobile.html =
Narvelis bičių motinėlei
HTMLText_B0F90001_A9E6_4A43_41D1_B0B9E66F8B73.html =
Fuchtelis
HTMLText_B0F90001_A9E6_4A43_41D1_B0B9E66F8B73_mobile.html =
Fuchtelis
HTMLText_B0F9C003_A9E6_4A47_41D1_373FC245F94F.html =
Kas yra fuchtelis? Skamba šiek tiek ne lietuviškai, tiesa? Mes galime ne tik paaiškinti, bet ir parodyti! Vokiškas žodis Fuchtel – grūdų valymo ir rūšiavimo mašina, skirta grūdus atskirti nuo pelų, akuotų, šiaudgalių ar varpų. Grūdai būdavo valomi rankiniu būdu sukeliant oro srovę, rūšiuojami – sietais.


Ši savadarbė žemės ūkio mašina, pagaminta apie 1934 m. jos šeimininkui tarnavo apie dvidešimt metų. Iki tol, kol neatsirado pažangesnė technika.
HTMLText_B0F9C003_A9E6_4A47_41D1_373FC245F94F_mobile.html =
Kas yra fuchtelis? Skamba šiek tiek ne lietuviškai, tiesa? Mes galime ne tik paaiškinti, bet ir parodyti! Vokiškas žodis Fuchtel – grūdų valymo ir rūšiavimo mašina, skirta grūdus atskirti nuo pelų, akuotų, šiaudgalių ar varpų. Grūdai būdavo valomi rankiniu būdu sukeliant oro srovę, rūšiuojami – sietais.


Ši savadarbė žemės ūkio mašina, pagaminta apie 1934 m. jos šeimininkui tarnavo apie dvidešimt metų. Iki tol, kol neatsirado pažangesnė technika.
HTMLText_B164D137_A8B0_8916_416B_1FCED35E5B07.html =
Geologijos ekspozicija
HTMLText_B164D137_A8B0_8916_416B_1FCED35E5B07_mobile.html =
Geologijos ekspozicija
HTMLText_B169013D_A8B0_891A_41BA_59912BBFF278.html =
Pasvalio krašto geologinis savitumas – gipsingos uolienos bei su jomis susiję karstiniai procesai. Daug vaizdinės geologinės medžiagos galima pamatyti smegduobių stende įrengtame terminale.
Geologijos ekspozicijoje sudėlioti mineralai, kristalų formos, uolienos, gyvūnų bei augalų fosilijos, liudija apie augalus ir gyvūnus, gyvenusius prieš milijonus metų. Ekspozicijoje taip pat pamatysite lietuvišką naftą, Anykščių kvarcinį smėlį, Baltijos gintarą, trilobito fosiliją bei kitus vertingus eksponatus.
HTMLText_B169013D_A8B0_891A_41BA_59912BBFF278_mobile.html =
Pasvalio krašto geologinis savitumas – gipsingos uolienos bei su jomis susiję karstiniai procesai. Daug vaizdinės geologinės medžiagos galima pamatyti smegduobių stende įrengtame terminale.
Geologijos ekspozicijoje sudėlioti mineralai, kristalų formos, uolienos, gyvūnų bei augalų fosilijos, liudija apie augalus ir gyvūnus, gyvenusius prieš milijonus metų. Ekspozicijoje taip pat pamatysite lietuvišką naftą, Anykščių kvarcinį smėlį, Baltijos gintarą, trilobito fosiliją bei kitus vertingus eksponatus.
HTMLText_B4D68D32_A897_992E_41D9_D532CF356E69.html =
Nepraleiskite istorijos ekspozicijos. Čia jūsų laukia gausybė atradimų. Akmens amžiaus palikimas: titnaginiai ir akmeniniai kirvukai, ypač vertingi laiviniai baltiškieji kovos kirviai, akmeniniai žemdirbystės kapliai. Geležies amžiaus ekspozicija – Ąžuolpamūšės piliakalnio, Norelių kapinyno, Pamiškių senkapio radiniai. Žiemgalių kovas mena geležiniai kirviai, ietigaliai, peilis ir net kalavijas.


Istorijos ekspozicijoje pamatysite, kaip per amžius keitėsi Pasvalys, jo gatvės, pastatai ir žmonės. Čia nėra nieko išgalvoto, viskas istoriškai tikra ir patikrinta. Atkurta senoji turgaus aikštė pavirto poilsio kampeliu. Turgaus aikštėje – prisėdus ant medinės dėžės ar maišo, galima pažiūrėti nuotaikingą filmuką apie Pasvalį. Kviečiame pasiklausyti vargšo Antanėlio – senojo Pasvalio tilto muzikanto griežiamų melodijų.


HTMLText_B4D68D32_A897_992E_41D9_D532CF356E69_mobile.html =
Nepraleiskite istorijos ekspozicijos. Čia jūsų laukia gausybė atradimų. Akmens amžiaus palikimas: titnaginiai ir akmeniniai kirvukai, ypač vertingi laiviniai baltiškieji kovos kirviai, akmeniniai žemdirbystės kapliai. Geležies amžiaus ekspozicija – Ąžuolpamūšės piliakalnio, Norelių kapinyno, Pamiškių senkapio radiniai. Žiemgalių kovas mena geležiniai kirviai, ietigaliai, peilis ir net kalavijas.


Istorijos ekspozicijoje pamatysite, kaip per amžius keitėsi Pasvalys, jo gatvės, pastatai ir žmonės. Čia nėra nieko išgalvoto, viskas istoriškai tikra ir patikrinta. Atkurta senoji turgaus aikštė pavirto poilsio kampeliu. Turgaus aikštėje – prisėdus ant medinės dėžės ar maišo, galima pažiūrėti nuotaikingą filmuką apie Pasvalį. Kviečiame pasiklausyti vargšo Antanėlio – senojo Pasvalio tilto muzikanto griežiamų melodijų.


HTMLText_B4D6AD32_A897_992E_41A2_E6FE4B289F83.html =
Istorijos ekspozicija
HTMLText_B4D6AD32_A897_992E_41A2_E6FE4B289F83_mobile.html =
Istorijos ekspozicija
HTMLText_B5EE4236_A89F_8B16_41D6_246394BDB1EB.html =
Gydytojas, visuomenės veikėjas Kazys Grinius yra pastebėjęs, kad Pasvalio žemė Lietuvai davė daug įžymių žmonių. Mūsų eksponatai patys pasakoja apie dešimtis kunigų ir mokytojų, gydytojų ir politikų, menininkų ir mokslininkų... Jei apie daugiau kaip 1000 Pasvalio krašto asmenybių pateiktume bent po vieną eksponatą, ekspozicijos plotas turėtų išsiplėsti daugybę kartų...
Kelis šimtmečius mena iš sudegusios Saločių bažnyčios išgelbėtas medinis pelikanas, į lankytoją žvelgia ramus kunigo kankinio Alfonso Lipniūno veidas. Savo genealogiją geriau pažinti ragina istoriko Algimanto Krinčiaus perrašytos ir Krinčino savilaidos išleistos Krinčino bei Pasvalio bažnytinės knygos...
Poeto Bernardo Brazdžionio lazdelė ir portfelis, tremtinio, boksininko Jono Čepulio Meksikos olimpinių žaidynių antrosios vietos laimėtojo diplomas, žuvusio lakūno Vytauto Lapėno paminklo originalas ir sudužusio lėktuvo nuolauža, Kovo 11-osios signatarų filosofo Romualdo Ozolo tušinukų kolekcija, rašytojo Kazio Sajos klumpės, gydytojos ir politikės Rasos Juknevičienės dujokaukė – tai tik keli daiktai iš „Krašto kultūros panoramos“ ekspozicijos.
HTMLText_B5EE4236_A89F_8B16_41D6_246394BDB1EB_mobile.html =
Gydytojas, visuomenės veikėjas Kazys Grinius yra pastebėjęs, kad Pasvalio žemė Lietuvai davė daug įžymių žmonių. Mūsų eksponatai patys pasakoja apie dešimtis kunigų ir mokytojų, gydytojų ir politikų, menininkų ir mokslininkų... Jei apie daugiau kaip 1000 Pasvalio krašto asmenybių pateiktume bent po vieną eksponatą, ekspozicijos plotas turėtų išsiplėsti daugybę kartų...
Kelis šimtmečius mena iš sudegusios Saločių bažnyčios išgelbėtas medinis pelikanas, į lankytoją žvelgia ramus kunigo kankinio Alfonso Lipniūno veidas. Savo genealogiją geriau pažinti ragina istoriko Algimanto Krinčiaus perrašytos ir Krinčino savilaidos išleistos Krinčino bei Pasvalio bažnytinės knygos...
Poeto Bernardo Brazdžionio lazdelė ir portfelis, tremtinio, boksininko Jono Čepulio Meksikos olimpinių žaidynių antrosios vietos laimėtojo diplomas, žuvusio lakūno Vytauto Lapėno paminklo originalas ir sudužusio lėktuvo nuolauža, Kovo 11-osios signatarų filosofo Romualdo Ozolo tušinukų kolekcija, rašytojo Kazio Sajos klumpės, gydytojos ir politikės Rasos Juknevičienės dujokaukė – tai tik keli daiktai iš „Krašto kultūros panoramos“ ekspozicijos.
HTMLText_B5EEA231_A89F_8B2A_41CB_C2468EDE757E.html =
Kultūros panorama
HTMLText_B5EEA231_A89F_8B2A_41CB_C2468EDE757E_mobile.html =
Kultūros panorama
HTMLText_B8B2EF72_AA01_D29B_41E1_1675F56B7A2A.html =
Metalinis, kaitinamas ant ugnies, lietinis, labai sunkus, rūbams lyginti? Kas? Neatspėjote? Galime pasufleruoti – tai XIX a. pabaigoje Pasvalio krašte naudotas lygintuvas. Išlyginti, nesugadinus audinio, reikėjo turėti daug patirties...
HTMLText_B8B2EF72_AA01_D29B_41E1_1675F56B7A2A_mobile.html =
Metalinis, kaitinamas ant ugnies, lietinis, labai sunkus, rūbams lyginti? Kas? Neatspėjote? Galime pasufleruoti – tai XIX a. pabaigoje Pasvalio krašte naudotas lygintuvas. Išlyginti, nesugadinus audinio, reikėjo turėti daug patirties...
HTMLText_B8B30F71_AA01_D299_41B9_69DB3058DFBD.html =
Lygintuvas
HTMLText_B8B30F71_AA01_D299_41B9_69DB3058DFBD_mobile.html =
Lygintuvas
HTMLText_BB7AC5F2_A8B0_892E_41E0_DACEBBE3EE0C.html =
Etnografijos ekspozicijos daiktai atspindi senojo Pasvalio krašto kaimo gyvenimą: XIX–XX a. žemdirbystės padargai, namų apyvokos daiktai, amatininkų darbo įrankiai, muzikos instrumentai, liaudies meno pavyzdžiai. Susipažinkite su svarbiausiais kaimo verslais: žemdirbyste (javų, linų auginimu), gyvulininkyste, bitininkyste. Apžiūrėkite malūnininko amatą – tikras akmenines girnas, senoviniais įrankiais apdorotą linų pėdą, audimo stakles.
Aukštaitiškoje gryčioje, kur dar neišnyko dūmų kvapas, iš kiemo ataidi sodybos garsai. Kieme stovi senovinis važis ir unikalus dviratis mediniais ratais – jie tarsi laukia paruošti kelionei. Kelionei į dabartį, kur daugelis mūsų saugomų daiktų neberastų sau vietos...
HTMLText_BB7AC5F2_A8B0_892E_41E0_DACEBBE3EE0C_mobile.html =
Etnografijos ekspozicijos daiktai atspindi senojo Pasvalio krašto kaimo gyvenimą: XIX–XX a. žemdirbystės padargai, namų apyvokos daiktai, amatininkų darbo įrankiai, muzikos instrumentai, liaudies meno pavyzdžiai. Susipažinkite su svarbiausiais kaimo verslais: žemdirbyste (javų, linų auginimu), gyvulininkyste, bitininkyste. Apžiūrėkite malūnininko amatą – tikras akmenines girnas, senoviniais įrankiais apdorotą linų pėdą, audimo stakles.
Aukštaitiškoje gryčioje, kur dar neišnyko dūmų kvapas, iš kiemo ataidi sodybos garsai. Kieme stovi senovinis važis ir unikalus dviratis mediniais ratais – jie tarsi laukia paruošti kelionei. Kelionei į dabartį, kur daugelis mūsų saugomų daiktų neberastų sau vietos...
HTMLText_BDD80B1D_A9FF_FE43_41E5_316A8CB0C78E.html =
Mašinėlė tabakui pjaustyti
HTMLText_BDD80B1D_A9FF_FE43_41E5_316A8CB0C78E_mobile.html =
Mašinėlė tabakui pjaustyti
HTMLText_BDD98B1D_A9FF_FE43_41DD_6B08927A94B8.html =
Apie rūkymo žalą sveikatai šį kartą nepasakosime, tačiau savo ekspozicijoje turime įdomų eksponatą, galbūt net vienetinį egzempliorių. Tai rankų darbo mašinėlė, skirta tabakui supjaustyti namų sąlygomis. Naudota apie 1942–1950 m. Pumpėnuose. Mašinėlė pasigaminta iš kalvio ir pramoninėje gamyboje gamintų detalių. Jos „išradėjas“ tabaką draugiškai pjaustydavo ne tik sau, bet ir šalia gyvenantiems kaimynams.
HTMLText_BDD98B1D_A9FF_FE43_41DD_6B08927A94B8_mobile.html =
Apie rūkymo žalą sveikatai šį kartą nepasakosime, tačiau savo ekspozicijoje turime įdomų eksponatą, galbūt net vienetinį egzempliorių. Tai rankų darbo mašinėlė, skirta tabakui supjaustyti namų sąlygomis. Naudota apie 1942–1950 m. Pumpėnuose. Mašinėlė pasigaminta iš kalvio ir pramoninėje gamyboje gamintų detalių. Jos „išradėjas“ tabaką draugiškai pjaustydavo ne tik sau, bet ir šalia gyvenantiems kaimynams.
HTMLText_BF0E9864_AA1E_FEB8_41E3_758309F415AC.html =
Siuvėjo dumplės
HTMLText_BF0E9864_AA1E_FEB8_41E3_758309F415AC_mobile.html =
Siuvėjo dumplės
HTMLText_BF0F4864_AA1E_FEB8_41AD_CD0D84C05EC1.html =
Kaip manote, kokius daiktus turėjo kiekvienas siuvėjas? Aišku, pagalvosite, kad siuvimo mašiną, adatą, siūlų, žirkles... O ar susimąstėte, kam siuvėjui galėjo būti reikalingos dumplės? Tikriausiai ne. Dar vienas svarbus šio amato atstovo daiktas – lygintuvas, vadintas „prosu“. Siuvėjai drabužius lygino ketaus lygintuvais, kaitinamais medžio anglimis. Patys didžiausi būdavo įpučiami dumplėmis, tokius lygintuvus turėdavo tik siuvėjai.


Dumplių vamzdelį įstačius į lygintuvo angą ir kilnojant rankenėles tarp lentelių susidaręs oras pučiamas į lygintuvą, žarijos pradeda stipriau rusenti, o lygintuvas stipriau kaisti. Kad anglys taip greitai neatvėstų, tekdavo gana smarkiai juo mosikuoti. Tokie lygintuvai buvo labai sunkūs, todėl lyginimas siuvėjams tapdavo tikra sportine treniruote!
HTMLText_BF0F4864_AA1E_FEB8_41AD_CD0D84C05EC1_mobile.html =
Kaip manote, kokius daiktus turėjo kiekvienas siuvėjas? Aišku, pagalvosite, kad siuvimo mašiną, adatą, siūlų, žirkles... O ar susimąstėte, kam siuvėjui galėjo būti reikalingos dumplės? Tikriausiai ne. Dar vienas svarbus šio amato atstovo daiktas – lygintuvas, vadintas „prosu“. Siuvėjai drabužius lygino ketaus lygintuvais, kaitinamais medžio anglimis. Patys didžiausi būdavo įpučiami dumplėmis, tokius lygintuvus turėdavo tik siuvėjai.


Dumplių vamzdelį įstačius į lygintuvo angą ir kilnojant rankenėles tarp lentelių susidaręs oras pučiamas į lygintuvą, žarijos pradeda stipriau rusenti, o lygintuvas stipriau kaisti. Kad anglys taip greitai neatvėstų, tekdavo gana smarkiai juo mosikuoti. Tokie lygintuvai buvo labai sunkūs, todėl lyginimas siuvėjams tapdavo tikra sportine treniruote!
HTMLText_BF52588B_A9E3_DA47_41E0_DBE88EADB5DB.html =
Atsivežkite į muziejų saujelę grūdų ir galėsite susimalti miltų! Pristatome Jums sukamas, medines girnas. Jas sudaro dvi medinės girnapusės, tarp kurių patekę grūdai trinami, tol, kol virsta miltais. Šis eksponatas atspindi dalį senojo kaimo gyvenimo būdo. Tai rankų darbo įrenginys, įsigytas apie 1940 m. ir tarnavęs net keturiasdešimt metų!
Lietuvoje girnos naudotos nuo neolito laikų. Bėgant metams jos buvo tobulinamos. XIX a. įrengiamos medinėse dėžėse, sukamos ilga lazda (miliniu) arba rankena. Girnos buvo laikomos priemenėje, pirkioje arba svirne.
Rankinių girnų poreikis sumažėjo atsiradus malūnams, juose girnos buvo sukamos mechanizuotai, vėjo ar vandens pagalba. Ilgiausiai rankinės girnos naudotos iki XX a. vidurio rytų Lietuvoje.
HTMLText_BF52588B_A9E3_DA47_41E0_DBE88EADB5DB_mobile.html =
Atsivežkite į muziejų saujelę grūdų ir galėsite susimalti miltų! Pristatome Jums sukamas, medines girnas. Jas sudaro dvi medinės girnapusės, tarp kurių patekę grūdai trinami, tol, kol virsta miltais. Šis eksponatas atspindi dalį senojo kaimo gyvenimo būdo. Tai rankų darbo įrenginys, įsigytas apie 1940 m. ir tarnavęs net keturiasdešimt metų!
Lietuvoje girnos naudotos nuo neolito laikų. Bėgant metams jos buvo tobulinamos. XIX a. įrengiamos medinėse dėžėse, sukamos ilga lazda (miliniu) arba rankena. Girnos buvo laikomos priemenėje, pirkioje arba svirne.
Rankinių girnų poreikis sumažėjo atsiradus malūnams, juose girnos buvo sukamos mechanizuotai, vėjo ar vandens pagalba. Ilgiausiai rankinės girnos naudotos iki XX a. vidurio rytų Lietuvoje.
HTMLText_BF52B88A_A9E3_DA41_41B3_BC5FBCF2C4AB.html =
Girnos (medinės)
HTMLText_BF52B88A_A9E3_DA41_41B3_BC5FBCF2C4AB_mobile.html =
Girnos (medinės)
HTMLText_BFB58232_A9E6_4E41_41CA_DC7F72CABFF6.html =
Ekologija ko gero visada buvo madinga. Gal ir dabar medinės vinutės būtų populiarios? Vinutės, pagamintos iš beržo medienos buvo naudojamos siuvant arba remontuojant batus. Įdomu, kiek metų tarnaudavo tokie batai? Pasvalio buitinio gyventojų aptarnavimo kombinato batų dirbtuvėje jos buvo naudotos iki 1974 m.
HTMLText_BFB58232_A9E6_4E41_41CA_DC7F72CABFF6_mobile.html =
Ekologija ko gero visada buvo madinga. Gal ir dabar medinės vinutės būtų populiarios? Vinutės, pagamintos iš beržo medienos buvo naudojamos siuvant arba remontuojant batus. Įdomu, kiek metų tarnaudavo tokie batai? Pasvalio buitinio gyventojų aptarnavimo kombinato batų dirbtuvėje jos buvo naudotos iki 1974 m.
HTMLText_BFCA1231_A9E6_4E43_41D6_D6F0C0D9FB76.html =
Medinės vinutės padams prikalti (štipcai)
HTMLText_BFCA1231_A9E6_4E43_41D6_D6F0C0D9FB76_mobile.html =
Medinės vinutės padams prikalti (štipcai)
HTMLText_C20F7BF6_AA01_D198_41E3_0E84ACD0C1AF.html =
Masinės gamybos laikais, kai mokymosi priemonės viena už kitą gražesnės, siūlome apžiūrėti rankų darbo medinę kuprinę (anuomet vadintą karmoną). Kuprinės dugnas ir galai sukalti iš medinių lentučių, jos šonai ir dangtis iš faneros. Apie 1938 m. Pasvalio turguje pirkta kuprinė buvo skirta knygoms ir kitoms priemonėms susidėti. Tokiais „karmonais“ pasipuošę pradinukai skubėdavo į savo kaimo mokyklėles. Ar jos buvo patogios, ar neviršydavo vaikui galimo nešti svorio, šiandien belieka tik spėlioti...
HTMLText_C20F7BF6_AA01_D198_41E3_0E84ACD0C1AF_mobile.html =
Masinės gamybos laikais, kai mokymosi priemonės viena už kitą gražesnės, siūlome apžiūrėti rankų darbo medinę kuprinę (anuomet vadintą karmoną). Kuprinės dugnas ir galai sukalti iš medinių lentučių, jos šonai ir dangtis iš faneros. Apie 1938 m. Pasvalio turguje pirkta kuprinė buvo skirta knygoms ir kitoms priemonėms susidėti. Tokiais „karmonais“ pasipuošę pradinukai skubėdavo į savo kaimo mokyklėles. Ar jos buvo patogios, ar neviršydavo vaikui galimo nešti svorio, šiandien belieka tik spėlioti...
HTMLText_C20FABF6_AA01_D198_41DC_6B56005BA110.html =
Medinė mokyklinė kuprinė
HTMLText_C20FABF6_AA01_D198_41DC_6B56005BA110_mobile.html =
Medinė mokyklinė kuprinė
HTMLText_C428AA71_AA02_D298_41C6_759C8C33C0C5.html =
Romualdo Ozolo tušinukų kolekcija
HTMLText_C428AA71_AA02_D298_41C6_759C8C33C0C5_mobile.html =
Romualdo Ozolo tušinukų kolekcija
HTMLText_C42F7A71_AA02_D298_41BF_16D38E1E07F8.html =
Ar esate rašę dienoraštį? Pasvalio rajone gimęs signataras, laikraščio „Atgimimas“ steigėjas ir vyriausiasis redaktorius Romualdas Ozolas dienoraščius rašė visą savo gyvenimą. Dienoraščius kraštietis skelbė atskiromis knygomis – iš viso prieš Jūsų akis yra net 17 įrištų knygų. Joms parašyti prireikė dviejų didelių lagaminų ir kelių šimtų tušinukų. „Jaunimas dabar galvas sukišęs į kompiuterius ir telefonus. Parodykite muziejaus ekspozicijoje, kad nemažai galima nuveikti tik su popieriumi ir tušinuku. Visą gyvenimą rašiau dienoraščius ir šis tas išėjo...“,– dovanodamas šiuos daiktus, kalbėjo Romualdas Ozolas. Įdomu, kiek tušinukų sutilpo lagaminuose? Pabandykite suskaičiuoti patys, užsukę į mūsų muziejų!
HTMLText_C42F7A71_AA02_D298_41BF_16D38E1E07F8_mobile.html =
Ar esate rašę dienoraštį? Pasvalio rajone gimęs signataras, laikraščio „Atgimimas“ steigėjas ir vyriausiasis redaktorius Romualdas Ozolas dienoraščius rašė visą savo gyvenimą. Dienoraščius kraštietis skelbė atskiromis knygomis – iš viso prieš Jūsų akis yra net 17 įrištų knygų. Joms parašyti prireikė dviejų didelių lagaminų ir kelių šimtų tušinukų. „Jaunimas dabar galvas sukišęs į kompiuterius ir telefonus. Parodykite muziejaus ekspozicijoje, kad nemažai galima nuveikti tik su popieriumi ir tušinuku. Visą gyvenimą rašiau dienoraščius ir šis tas išėjo...“,– dovanodamas šiuos daiktus, kalbėjo Romualdas Ozolas. Įdomu, kiek tušinukų sutilpo lagaminuose? Pabandykite suskaičiuoti patys, užsukę į mūsų muziejų!
HTMLText_C638BF21_AA1E_52B9_41E1_D8CA9B8A7111.html =
Kazio Sajos klumpės
HTMLText_C638BF21_AA1E_52B9_41E1_D8CA9B8A7111_mobile.html =
Kazio Sajos klumpės
HTMLText_C638DF21_AA1E_52B9_41E3_583E128F64B6.html =
Kuo susijusios medinės klumpės su rašytoju Kaziu Saja? Ekspozicijoje eksponuojamos klumpės – nunešiotos, su dažų ir kitokiomis dėmėmis. Aukštaičiams, savo molį nuo amžių mynusiems nagrinėtomis kojomis, klumpės asocijuojasi su Žemaitija. Būtent į Žemaitiją dar visai mažas tapęs našlaičiu pas gimines buvo išvežtas kraštietis rašytojas, Kovo 11-osios akto signataras Kazys Saja. Jo dovanotas „paskutines nešiotas klumpes“ ir matome. Ko gero neatsitiktinai pirmoji Kazio Sajos apsakymų knyga vadinasi „Klumpės“.


Kartais koks nors daiktas gali padėti surasti žmogų. Knyga „Klumpės“ padėjo susirasti nuo vaikystės nematytą Amerikoje gyvenantį brolį Apolinarą, tą patį Apalį, kuris, jei tikėsime apsakyme „Lieptas per Lėvenį“ papasakota istorija, norėjęs mažąjį Kaziuką paskandinti. Ar ne stebuklingi šie batai?
HTMLText_C638DF21_AA1E_52B9_41E3_583E128F64B6_mobile.html =
Kuo susijusios medinės klumpės su rašytoju Kaziu Saja? Ekspozicijoje eksponuojamos klumpės – nunešiotos, su dažų ir kitokiomis dėmėmis. Aukštaičiams, savo molį nuo amžių mynusiems nagrinėtomis kojomis, klumpės asocijuojasi su Žemaitija. Būtent į Žemaitiją dar visai mažas tapęs našlaičiu pas gimines buvo išvežtas kraštietis rašytojas, Kovo 11-osios akto signataras Kazys Saja. Jo dovanotas „paskutines nešiotas klumpes“ ir matome. Ko gero neatsitiktinai pirmoji Kazio Sajos apsakymų knyga vadinasi „Klumpės“.


Kartais koks nors daiktas gali padėti surasti žmogų. Knyga „Klumpės“ padėjo susirasti nuo vaikystės nematytą Amerikoje gyvenantį brolį Apolinarą, tą patį Apalį, kuris, jei tikėsime apsakyme „Lieptas per Lėvenį“ papasakota istorija, norėjęs mažąjį Kaziuką paskandinti. Ar ne stebuklingi šie batai?
HTMLText_C893C3D7_AA02_5198_41DC_7B32E4595C65.html =
Skulptūra „Pelikanas“, manoma, išdrožta XVIII a., išgelbėta iš senosios Saločių bažnyčios gaisro metu.
Saločiai visada buvo svarbiausių įvykių centre: Šiaurės karas, Kosciuškos sukilimas. Taip buvo ir paskutinėmis 1944 m. liepos dienomis. Ties Saločiais vyko trys mūšiai. Liepos 29 d. puolė raudonarmiečiai. Kova buvo neilga, bet labai skausminga miesteliui. Sudegė medinė bažnyčia. Pasakojama, kad jos bokšte įsitaisęs vokiečių karys pliekė iš kulkosvaidžio. Rusų artilerija jį nutildė, bet neliko ir barokinės šventovės. Sudegė ir medinė varpinė, išsilydė net beveik aštuonis šimtus kilogramų sveriantis varpas. Gaisro pašvaistės fone apylinkių žmonės suklupo maldai.
Bažnytėlė sudegė, tačiau kažkokiu stebuklingu būdu pavyko išgelbėti vertingą skulptūrą, bažnyčią puošusį pelikaną, kurį galima apžiūrėti mūsų ekspozicijoje.
Krikščioniškame mene dažnas simbolis – pelikanas, snapu prasidrėskęs krūtinę ir savo krauju maitinantis jauniklius. Pelikano metafora pabrėžia Kristaus pasiaukojimą dėl žmonijos išganymo.



HTMLText_C893C3D7_AA02_5198_41DC_7B32E4595C65_mobile.html =
Skulptūra „Pelikanas“, manoma, išdrožta XVIII a., išgelbėta iš senosios Saločių bažnyčios gaisro metu.
Saločiai visada buvo svarbiausių įvykių centre: Šiaurės karas, Kosciuškos sukilimas. Taip buvo ir paskutinėmis 1944 m. liepos dienomis. Ties Saločiais vyko trys mūšiai. Liepos 29 d. puolė raudonarmiečiai. Kova buvo neilga, bet labai skausminga miesteliui. Sudegė medinė bažnyčia. Pasakojama, kad jos bokšte įsitaisęs vokiečių karys pliekė iš kulkosvaidžio. Rusų artilerija jį nutildė, bet neliko ir barokinės šventovės. Sudegė ir medinė varpinė, išsilydė net beveik aštuonis šimtus kilogramų sveriantis varpas. Gaisro pašvaistės fone apylinkių žmonės suklupo maldai.
Bažnytėlė sudegė, tačiau kažkokiu stebuklingu būdu pavyko išgelbėti vertingą skulptūrą, bažnyčią puošusį pelikaną, kurį galima apžiūrėti mūsų ekspozicijoje.
Krikščioniškame mene dažnas simbolis – pelikanas, snapu prasidrėskęs krūtinę ir savo krauju maitinantis jauniklius. Pelikano metafora pabrėžia Kristaus pasiaukojimą dėl žmonijos išganymo.



HTMLText_C893E3D6_AA02_5198_41D6_67CB76F49E1A.html =
Pelikanas
HTMLText_C893E3D6_AA02_5198_41D6_67CB76F49E1A_mobile.html =
Pelikanas
HTMLText_D99D0197_AA02_F199_41E3_FF1C503B9C7E.html =
Žadeikių miško partizanų bunkeris
HTMLText_D99D0197_AA02_F199_41E3_FF1C503B9C7E_mobile.html =
Žadeikių miško partizanų bunkeris
HTMLText_D99DE197_AA02_F199_41BD_4D4FEA9D1C56.html =
Kviečiame į Žadeikių miške esantį bunkerį! Apsižvalgykite aplinkui – rekonstravus bunkerį, šalia buvo pastatytas naujas atminimo kryžius, informacinis stendas bei atkurta partizanų stovyklavietė.



Medinėmis kopėčiomis nusileiskite į partizanų bunkerį! Šiame požeminiame statinyje, pavargę po kovų slėpėsi Pasvalio krašto partizanai, vadovaujami Jono Alenčiko-Dragūno. Tikrasis bunkeris čia buvo įrengtas 1945 metais, mūšio metu sunaikintas, o pirmą kartą atstatytas 1997 m. Laikui bėgant, mediniai rąstai sutrešo, angos užvirto, o gultai ir šalia pastatytas kryžius partizanams atminti, supuvo.


Galėsite ir vėl pajusti tų laikų realybę. Patalpa drėgna ir tamsi, įrengti mediniai gultai, yra pogrindžio spaudos, maldaknygė, galima susipažinti su partizano priesaika ar partizaninėmis dainomis... Stabtelėjus aname laike, gera bus vėl sugrįžti į savąjį laiką!


Bunkerio koordinatės:


55o59'40.7''N 24o26'58.0''E
55.994634, 24.449434
HTMLText_D99DE197_AA02_F199_41BD_4D4FEA9D1C56_mobile.html =
Kviečiame į Žadeikių miške esantį bunkerį! Apsižvalgykite aplinkui – rekonstravus bunkerį, šalia buvo pastatytas naujas atminimo kryžius, informacinis stendas bei atkurta partizanų stovyklavietė.



Medinėmis kopėčiomis nusileiskite į partizanų bunkerį! Šiame požeminiame statinyje, pavargę po kovų slėpėsi Pasvalio krašto partizanai, vadovaujami Jono Alenčiko-Dragūno. Tikrasis bunkeris čia buvo įrengtas 1945 metais, mūšio metu sunaikintas, o pirmą kartą atstatytas 1997 m. Laikui bėgant, mediniai rąstai sutrešo, angos užvirto, o gultai ir šalia pastatytas kryžius partizanams atminti, supuvo.


Galėsite ir vėl pajusti tų laikų realybę. Patalpa drėgna ir tamsi, įrengti mediniai gultai, yra pogrindžio spaudos, maldaknygė, galima susipažinti su partizano priesaika ar partizaninėmis dainomis... Stabtelėjus aname laike, gera bus vėl sugrįžti į savąjį laiką!


Bunkerio koordinatės:


55o59'40.7''N 24o26'58.0''E
55.994634, 24.449434
HTMLText_E602D75E_AAFE_528B_41A9_4F0CDD651751.html =
Ar žinojote, kad anksčiau čia muziejaus nebuvo? Tais „senais, gerais“ laikais (1964–1990) pasvaliečiai traukdavo būriais ne į muziejų, o į kino teatrą!


Apie 1964 m. Pasvalyje duris atvėrė tipinis sovietinis kino teatras „Svalia“. Jis veikė iki 1990 m. Po pastato rekonstrukcijos nuo 1998 m. rugsėjo mėn. jame savo veiklą pradėjo Pasvalio krašto muziejus.


Bėgant metams daug kartų keitėmės, augome ir modernėjome, o šiandien norime Jus pakviesti į virtualią kelionę po mūsų ekspoziciją!


Virtualios ekskursijos metu susipažinsite su Pasvalio krašto istorija nuo didingų viduramžių iki šių laikų. Iš visų pusių apžiūrėsite mūsų atrinktus, įdomias istorijas pasakojančius eksponatus, pasižvalgysite „Smetoninėje“ miesto turgaus aikštėje ir leisitės į ypatingų vietų paieškas jau už mūsų muziejaus sienų!



Ačiū, kad domitės! Lauksime atvykstant!
HTMLText_E602D75E_AAFE_528B_41A9_4F0CDD651751_mobile.html =
Ar žinojote, kad anksčiau čia muziejaus nebuvo? Tais „senais, gerais“ laikais (1964–1990) pasvaliečiai traukdavo būriais ne į muziejų, o į kino teatrą!


Apie 1964 m. Pasvalyje duris atvėrė tipinis sovietinis kino teatras „Svalia“. Jis veikė iki 1990 m. Po pastato rekonstrukcijos nuo 1998 m. rugsėjo mėn. jame savo veiklą pradėjo Pasvalio krašto muziejus.


Bėgant metams daug kartų keitėmės, augome ir modernėjome, o šiandien norime Jus pakviesti į virtualią kelionę po mūsų ekspoziciją!


Virtualios ekskursijos metu susipažinsite su Pasvalio krašto istorija nuo didingų viduramžių iki šių laikų. Iš visų pusių apžiūrėsite mūsų atrinktus, įdomias istorijas pasakojančius eksponatus, pasižvalgysite „Smetoninėje“ miesto turgaus aikštėje ir leisitės į ypatingų vietų paieškas jau už mūsų muziejaus sienų!



Ačiū, kad domitės! Lauksime atvykstant!
HTMLText_E602F75D_AAFE_5289_41D5_7032F8DA6351.html =
Pasvalio muziejaus virtualus turas
HTMLText_E602F75D_AAFE_5289_41D5_7032F8DA6351_mobile.html =
Pasvalio muziejaus virtualus turas
HTMLText_E8709884_AA06_DE7F_41CB_FB4D49B9AA06.html =
Titnagas – nuo seno odos, kailių ir kitų medžiagų apdirbimui naudota uoliena, paplitusi pietinėje Lietuvos dalyje. Dar paleolito laikais pirmykščiai žmonės iš jo darydavo įvairius įrankius – gremžtukus, strėlių antgalius, kirvukus, skeltukus ugniai įskelti.


Ar žinojote, kad titnago ašmenys buvo ir pirmieji vienkartiniai peiliukai? Mūsų protėviai ilgai buvo barzdoti, nes nė vienas instrumentas barzdai trumpinti, negalėjo veido nuskusti lygiai ir švariai. Titnago ašmenys buvo pakankamai aštrūs, todėl puikiai tiko šiai vyrų grožio procedūrai. O Jūs ar sugebėtumėte barzdą nusiskusti akmeniu?
HTMLText_E8709884_AA06_DE7F_41CB_FB4D49B9AA06_mobile.html =
Titnagas – nuo seno odos, kailių ir kitų medžiagų apdirbimui naudota uoliena, paplitusi pietinėje Lietuvos dalyje. Dar paleolito laikais pirmykščiai žmonės iš jo darydavo įvairius įrankius – gremžtukus, strėlių antgalius, kirvukus, skeltukus ugniai įskelti.


Ar žinojote, kad titnago ašmenys buvo ir pirmieji vienkartiniai peiliukai? Mūsų protėviai ilgai buvo barzdoti, nes nė vienas instrumentas barzdai trumpinti, negalėjo veido nuskusti lygiai ir švariai. Titnago ašmenys buvo pakankamai aštrūs, todėl puikiai tiko šiai vyrų grožio procedūrai. O Jūs ar sugebėtumėte barzdą nusiskusti akmeniu?
HTMLText_E870F883_AA06_DE79_41C5_E3417DC32C47.html =
Titnaginis gremžtukas – peilis
HTMLText_E870F883_AA06_DE79_41C5_E3417DC32C47_mobile.html =
Titnaginis gremžtukas – peilis
HTMLText_ED29894D_AA02_3E89_41E0_168DDF9E89E2.html =
Rankogalinė žalvarinė apyrankė
HTMLText_ED29894D_AA02_3E89_41E0_168DDF9E89E2_mobile.html =
Rankogalinė žalvarinė apyrankė
HTMLText_ED29A94D_AA02_3E89_41C2_E37C38D8494A.html =
Savo ekspozicijoje galime pasidžiaugti tūkstančio metų senumo papuošalais – mūsų protėvių nešiotomis žalvarinėmis apyrankėmis, įvijiniais žiedais, segėmis, smeigtukais. Pirmieji žalvario dirbiniai mūsų kraštus pasiekė mainų prekybos keliu XVIII–XVI a. pr. Kr.


Įdomiausi žalvario epochos žmogaus pėdsakai ilgai slypėjo Vaškų senosiose kapinėse. Dar XIX a. čia rastas įspūdingas Vaškų lobis: molinis puodas su dviem žalvariniais kirvukais ir durkleliu.
HTMLText_ED29A94D_AA02_3E89_41C2_E37C38D8494A_mobile.html =
Savo ekspozicijoje galime pasidžiaugti tūkstančio metų senumo papuošalais – mūsų protėvių nešiotomis žalvarinėmis apyrankėmis, įvijiniais žiedais, segėmis, smeigtukais. Pirmieji žalvario dirbiniai mūsų kraštus pasiekė mainų prekybos keliu XVIII–XVI a. pr. Kr.


Įdomiausi žalvario epochos žmogaus pėdsakai ilgai slypėjo Vaškų senosiose kapinėse. Dar XIX a. čia rastas įspūdingas Vaškų lobis: molinis puodas su dviem žalvariniais kirvukais ir durkleliu.
HTMLText_F6E7B6B1_AA01_D399_41E2_3B4A65552BA7.html =
Įamžinti akimirką fotografijoje beveik taip pat paprasta kaip ir spragtelėti pirštais. Tik vargu ar sugebėtume tą padaryti esant pačioms sunkiausioms sąlygoms, pavyzdžiui – būnant tremtyje... Vilhelmui Janiseliui su šeima teko patirti, kas yra sprangi tremtinio duona tolimame Irkutske.
Kai dauguma netikėtai užkluptų ir į nežinią per prievartą stumiamų žmonių ėmė daiktus, kurie palengvintų buitį, Vilhelmas Janiselis į Sibirą išsivežė... du fotoaparatus. Paslėptus ne bet kur, o duonos kepale. Sunku patikėti, tiesa? Dirbdamas sunkų, alinantį darbą, Vilhelmas rasdavo laiko gyvenimo Sibire akimirkoms įamžinti. Nuotraukoms padaryti beveik nebuvo sąlygų, nes kolūkyje nebuvo elektros. Reikėdavo naudotis dienos šviesa arba dirbti prie žibalinės lempos.
Stebino ir Vilhelmo Janiselio išradingumas – fotojuosteles jis karpė iš rentgeno nuotraukoms skirtų lapų. Nuotraukų kolekcija pasakoja apie lietuvių darbus, pastatus, buitį, šventes ir tradicijas. Belieka tik įsivaizduoti, kokio dydžio galėjo būti duonos kepalas, savo viduje paslėpęs net du fotoaparatus...
HTMLText_F6E7B6B1_AA01_D399_41E2_3B4A65552BA7_mobile.html =
Įamžinti akimirką fotografijoje beveik taip pat paprasta kaip ir spragtelėti pirštais. Tik vargu ar sugebėtume tą padaryti esant pačioms sunkiausioms sąlygoms, pavyzdžiui – būnant tremtyje... Vilhelmui Janiseliui su šeima teko patirti, kas yra sprangi tremtinio duona tolimame Irkutske.
Kai dauguma netikėtai užkluptų ir į nežinią per prievartą stumiamų žmonių ėmė daiktus, kurie palengvintų buitį, Vilhelmas Janiselis į Sibirą išsivežė... du fotoaparatus. Paslėptus ne bet kur, o duonos kepale. Sunku patikėti, tiesa? Dirbdamas sunkų, alinantį darbą, Vilhelmas rasdavo laiko gyvenimo Sibire akimirkoms įamžinti. Nuotraukoms padaryti beveik nebuvo sąlygų, nes kolūkyje nebuvo elektros. Reikėdavo naudotis dienos šviesa arba dirbti prie žibalinės lempos.
Stebino ir Vilhelmo Janiselio išradingumas – fotojuosteles jis karpė iš rentgeno nuotraukoms skirtų lapų. Nuotraukų kolekcija pasakoja apie lietuvių darbus, pastatus, buitį, šventes ir tradicijas. Belieka tik įsivaizduoti, kokio dydžio galėjo būti duonos kepalas, savo viduje paslėpęs net du fotoaparatus...
HTMLText_F6E7D6B0_AA01_D397_41D6_FA461D42FAFD.html =
Fotoaparatas (Janiselio)
HTMLText_F6E7D6B0_AA01_D397_41D6_FA461D42FAFD_mobile.html =
Fotoaparatas (Janiselio)
## Media ### Title album_8EAD0A7F_AA06_5289_41E4_8A516342F52E.label = Photo Album Scan10018 album_8EAD0A7F_AA06_5289_41E4_8A516342F52E_0.label = Scan10018 album_8EAD0A7F_AA06_5289_41E4_8A516342F52E_1.label = Žalsvojo šaltinio gelmės album_8EAD0A7F_AA06_5289_41E4_8A516342F52E_2.label = Žalsvojo šaltinio gelmės0001 album_8EAD0A7F_AA06_5289_41E4_8A516342F52E_3.label = Žalsvojo šaltinio gelmės0002 album_8EAD0A7F_AA06_5289_41E4_8A516342F52E_4.label = Žalsvojo šaltinio gelmės0003 album_8EAD0A7F_AA06_5289_41E4_8A516342F52E_5.label = Žalsvojo šaltinio gelmės0006 album_8EAD0A7F_AA06_5289_41E4_8A516342F52E_6.label = Žalsvojo šaltinio gelmės0009 panorama_9441532F_9E94_7CC4_41B0_FE3B2D574DFB.label = pasvalys_1 panorama_97E43342_9E94_9CBD_41DE_7833DAEAE13F.label = pasvalys_bunkeris panorama_97E45C16_9E95_E4C4_41E1_621258694D91.label = pasvalys_20 panorama_97E46219_9E95_9CCF_41B2_EA71C8BDD31A.label = pasvalys_18 panorama_97E46926_9E94_ACC5_41B9_4C3A29833631.label = pasvalys_smegduobe panorama_97E47E36_9E94_E4C5_41C9_FAE17EBAC49C.label = pasvalys_smegduobe_02 panorama_97E49810_9E95_ACDD_41E0_CC50304725F4.label = pasvalys_19 panorama_97E4A62B_9E97_A4CC_41AD_ECD0FEC95FF7.label = pasvalys_10 panorama_97E4AD65_9E94_6747_41B3_D5DEB7C28EBF.label = pasvalys_23 panorama_97E4C7B6_9E95_A3C5_41D2_FD72B70D63DB.label = pasvalys_22 panorama_97E4CAD7_9E97_AD43_41C8_3B122A2D9508.label = pasvalys_08 panorama_97E4F26F_9E95_9D44_41D7_94FC7AB56781.label = pasvalys_21 panorama_97E4F5B8_9E97_A7CC_41D3_6769DD2A99B7.label = pasvalys_07 panorama_97E52060_9E97_FD7D_41D6_3318DB0B71F6.label = pasvalys_09 panorama_97E54B66_9E97_A345_41D3_2C1FBCC21AA9.label = pasvalys_11 panorama_97E57269_9E94_7D4F_41C5_565790AA1319.label = pasvalys_12 panorama_97E59597_9E94_A7C3_41A6_839CE52D54AA.label = pasvalys_16 panorama_97E599ED_9E94_6F47_41D1_C932D289EE44.label = pasvalys_17 panorama_97E5B477_9E94_E543_41DD_9163E7F84544.label = pasvalys_14 panorama_97E5BB53_9E94_A35C_41A2_9DE2191C9EC0.label = pasvalys_13 panorama_97E5FC06_9E94_E4C5_41AC_ABEE080F94F7.label = pasvalys_15 panorama_97E730B9_9E94_7DCC_41D2_7DDABBCF7B30.label = pasvalys_06 panorama_97E7386E_9E94_AD45_41B0_FCF7296A107D.label = pasvalys_05 panorama_97E74A36_9E94_ECC5_41D1_8E27BCD2E0E9.label = pasvalys_3 panorama_97E7610F_9E94_9CC4_41CB_606475A6D4AC.label = pasvalys_04 panorama_97EEDF89_9E94_A3CF_41D4_760BC72244C1.label = pasvalys_2 panorama_B5E35315_9EFD_9CC7_41DC_B92748EAE454.label = Pasvalys_1 panorama_B631EA97_9EFD_ADC3_41DE_3AFA64730515.label = Pasvalys_2 panorama_B63E0764_9EFC_A345_41DA_8E69CF6A777F.label = Pasvalys_4 panorama_B63E1B9E_9EFC_A3C5_41BC_9F002C3E2EFA.label = Pasvalys_7 panorama_B63E350A_9EFC_E4CD_41E1_491D16064BD5.label = Pasvalys_6 panorama_B63E6E94_9EFC_A5C5_41D3_148A27C17080.label = Pasvalys_5 panorama_B63E7041_9EFC_9CBF_41A6_F2462FFD6A59.label = Pasvalys_8 panorama_B63EB0DE_9EFC_7D45_41CC_8B5902130DE3.label = Pasvalys_3 video_833164B2_A890_F07D_41D4_4FEEC3E9782C.label = Kavamalė-6 video_83AE829C_A897_B024_41D5_9A69E7521542.label = Skalbimo Mašina-15 video_855516F2_AA7E_5398_41B3_C6A06CCDF56D.label = Trilobitas-9 video_855A4984_AA03_FE7F_41D3_8667D358C683.label = Karo Būgnas-5 video_8600807C_AA02_2E8F_41DF_80A24F478978.label = Gipsas-3 video_88846731_AA02_3298_41C3_7259816D99B5.label = Žalsvasis Šaltinis-3 video_8BE92F8B_A991_B9FE_41C0_9D9DD93A1E39.label = Dviratis Mediniais Ratais-2 video_92BFCBD3_AA02_3198_41E0_68CD13018233.label = Antanėlio Skulptūra-1 video_9856D59E_A890_9025_41D3_A861E32DCDD3.label = Priešgaisrinės Signalizacijos Prietaisas-12 video_993AEF5B_A8F1_902C_41C0_3251B7A5A579.label = Alaus Bačka-1 video_9E276216_A8B3_F025_41E4_80C4C79A3CA6.label = Kirpėjo Ventiliatorius-4 video_9F56C1FC_A8B0_93E4_41DC_F9C37A2262F3.label = Antsnukis-1 video_B069AF1F_AA07_F288_41C8_1781670F343D.label = Narvelis Bičių Motinėlei-6 video_B16E8D8A_A8B7_99FE_41DD_50AD14F7C9AF.label = Geologijos Ekspozicija-2 video_B18D3081_AA06_2E78_41D9_C6EFF2804D09.label = Lygintuvas-5 video_B2C43E47_A8BF_BB76_4182_91E970AD716C.label = Etnografijos Ekspozicija-1 video_B32FDB03_A893_9AEE_41D4_E377AEE85DE8.label = Istorijos Ekspozicija-3 video_B5E51693_A897_8BEE_41E0_A0C84896780D.label = Kultūros Panorama-4 video_B68BFDD5_AA02_3199_41DD_C0BCA3E3A1B9.label = Siuvėjo Dumplės-14 video_C17456E9_AA02_D388_41E0_2267C9B1B145.label = Medinė Mokyklinė Kuprinė-9 video_C6E31C4D_AA02_3689_41E5_54205F8D2082.label = Kazio Sajos Klumpės-7 video_CA748AA1_AA02_D3B9_41D1_AF15F91C7A97.label = Fotoaparatas-2 video_CD2F4C04_AA06_367F_41D4_315EC541E6E4.label = Pelikanas-11 video_D8657C8C_AA02_3788_41B2_97354F9A89A4.label = Žadeikių Miško Partizanų Bunkeris-2 video_D97EDD9F_AA07_F189_41E0_08F5DB842BFF.label = Romualdo Ozolo Tušinukų Kolekcija-7 video_E3BA2723_AA02_52B9_41DB_DC229CFD31D4.label = Rankogalinė Žalvarinė Apyrankė -13 video_E42C4AC6_AA02_D3F8_41E4_7659ED7F1B3D.label = projektorius video_E56728A2_AA02_7FBB_41D6_627AE97BE177.label = projektorius video_E8DCBAB2_AA01_D39B_41D0_F04680F6C5AE.label = Titnaginis Gremžtukas – Peilis-8 video_FCEBED9D_AA06_D188_4195_F542A3F5B0D3.label = 12345Vrtour-1 video_FD8A81D8_AA02_D188_41C1_29D21A2A24A2.label = intro